Na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U.2022.2240 t.j.) i ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U.2023.20 t.j.)
IPCZD zobowiązany jest do zapewnienia dostępności do usługi wspierającej komunikowanie się osoby uprawnionej z personelem. IPCZD dla osób głuchych udostępnia usługę tłumacza języka migowego online, z której pacjent będzie mógł skorzystać za pomocą swojego urządzenia posiadającego mikrofon i kamerę (m.in. telefon komórkowy, tablet, komputer). Do działania usługi wymagane jest połączenie z siecią Internet. Tłumacz języka migowego online dostępny jest przez 24 godziny na dobę pod linkiem udostępnionym na stronie https://czd.pl/ w zakładce „Asystent Pacjenta”. W przypadku braku własnego połączenia z Internetem IPCZD udostępnia darmową sieć WiFi pod nazwą „Free WiFi StarNet Telecom”, której regulamin korzystania został udostępniony na tablicach informacyjnych, stronie: https://czd.pl/ w zakładce: Dla pacjenta i rodziców -> Standardy Ochrony Małoletnich oraz podczas logowania do sieci WiFi.
>> Informacje i Łączenie z Tłumaczem
Jak to działa?
1. Dostęp do platformy online: tłumacz.migam.org:
Rodzic/ przedstawiciel ustawowy / pacjent łączy się z tłumaczem języka migowego poprzez stronę tłumacz.migam.org. Połączenie należy wykonać ze sprzętu wyposażonego w kamerę z włączonym obrazem i dźwiękiem oraz aktywnym połączeniem z Internetem. Tłumacz języka migowego po kontakcie z osobą głuchą wykonuje połączenie do Instytutu pod numer telefonu 22 815 10 00 (Infolinia). Osoba głucha miga do tłumacza języka migowego celem przekazania odpowiedniego komunikatu, a tłumacz języka migowego przekazuje wiadomość pracownikowi IPCZD przez telefon. Gdy tłumacz uzyska pożądane informację od pracownika IPCZD przekazuję je w języku migowym osobie głuchej. Usługa dostępna jest w godzinach pracy Infolinii, tj. 8-18 w dni powszednie.
a) rodzic/przedstawiciel ustawowy/pacjent przebywający w Instytucie sygnalizuje pracownikowi IPCZD potrzebę dostępu do tłumacza języka migowego np. m.in poprzez wskazanie że jest osobą głuchą czy pokazując wiadomość tekstową o konieczności wsparcia w komunikacji.
Pracownik IPCZD w obecności osoby głuchej inicjuje połączenie z tłumaczem języka migowego, który jest dostępny poprzez aplikację tłumacz.migam.org. Pracownik IPCZD wykorzystuje dostępny na terenie IPCZD sprzęt, np.: telefon, tablet, komputer oraz łączy się z dostępnym na terenie IPCZD Internetem poprzez sieć IPCZD lub udostępnioną darmową sieć WiFi. Osoba głucha komunikuję się z tłumaczem za pomocą urządzenia, a tłumacz języka migowego przekazuję słownie informację pracownikowi IPCZD.
b) rodzic/przedstawiciel ustawowy/pacjent znajduje się w Instytucie i samodzielnie inicjuje połączenie z tłumaczem języka migowego przy użyciu własnego sprzętu (telefon komórkowy, tabel, komputer). Tłumacz języka migowego dostępny jest bezpłatnie dla osób uprawnionych poprzez aplikację tlumacz.migam.org i działa przy podłączeniu się do sieci własnej lub WiFi Instytutu (połączenie bezpłatne).
Osoba głucha komunikuję się z tłumaczem za pomocą urządzenia, a tłumacz języka migowego przekazuję słownie informację pracownikowi IPCZD.
2. Pozostałe środki wspierające komunikowanie się dla osób głuchych:
A. skorzystanie z pomocy osoby przybranej w kontaktach ze Szpitalem
B. kontakt za pośrednictwem poczty elektronicznej z sekretariatem Kliniki/Oddziału/Poradni/Pracowni. Wykaz adresów e-mail dostępny jest na stronie internetowej www.czd.pl/ zakładka Działalność lecznicza.
C. kontakt listowny z Instytutem z uwzględnieniem nazwy sekretariatu Kliniki/Oddziału/Poradni/Pracowni Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” ul. Al. Dzieci Polskich 20 , 04-730 Warszawa. Wykaz komórek w których realizowane są świadczenia dostępny jest na stronie www.czd.pl/ zakładka Działalność lecznicza.
3. Narzędzia wspomagające komunikację - dotyczy osób niedosłyszących
Instytut dysponuje dwoma urządzeniami do wspomagania w kontakcie z osobami niedosłyszącymi, tzw. pętle indukcyjne (pomoc w komunikacji w trybie 24 godzinnym).
Urządzenia dostępne są w rejestracji głównej (bud. E, wysoki parter) oraz w sekretariacie Izby Przyjęć (budynek E, wysoki parter). Urządzenia zostają udostępnione do oddziałów szpitalnych/ poradni specjalistycznych i innych komórek w IPCZD na wniosek telefoniczny do pracownika rejestracji głównej lub Izby Przyjęć.
Ważne
Bezpłatna możliwość korzystania ze środków wspierających komunikowanie się - tłumacz języka migowego możliwe jest wyłącznie w obecności osoby oświadczającej trwałe lub okresowe trudności w komunikowaniu się (osoba uprawniona).
Na tablicach informacyjnych IPCZD został zamieszczony kod QR, który po zeskanowaniu połączy z tłumaczem języka migowego online dostępnym 24 godziny na dobę.
Zeskanuj Kod QR
Jednostką realizującą usługę w Instytucie jest firma MIGAM S.A. z siedzibą w Warszawie (01-540) przy ul. Józefa Hauke-Bosaka 16A.
Słownik pojęć:
osoba niesłysząca (inaczej osoba głucha) – osoba nie odbierająca dźwięków w sposób, który pozwalałby jej na komunikację werbalną.
osoba niedosłysząca - osoba, która ma częściową utratę słuchu, co utrudnia jej odbieranie dźwięków w sposób prawidłowy. Osoby te mogą potrzebować pomocy w wyraźnym słyszeniu np. poprzez mówienie do niej głośniej lub wyraźniej, aby lepiej słyszała i rozumiała wypowiadane słowa.
osoba uprawniona – osoba doświadczająca trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się na podstawie mocy Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U.2023 poz. 20).
osoba przybrana - osoba, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumiewania się z osobą uprawnioną i udzieleniu jej pomocy w załatwieniu sprawy. Prawo to może być ograniczone wyłącznie ze względu na zasady określone w przepisach ustawy o ochronie informacji niejawnych. Osoba przybrana może nieprzerwanie towarzyszyć osobie uprawnionej (np. w gabinetach lekarskich czy zabiegowych).
Materiały użyte na stronie pochodzą z: https://migam.org/
Ta strona używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania. Odwiedzając tę strone zgadzasz się na wykorzystywanie cookies. Szczegółowe informacje o tym, w jaki sposób używane są pliki cookies, a także w jaki sposób można je zablokować lub usunąć znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.